مبحث 8 (طرح و اجرای ساختمان های با مصالح بنایی)

از دير باز در ايران استفاده از مصالح بنايي در اجراي ساختمان ها رواج داشته است. اكثرساختمان هاي موجود در كشور خصوصاً در شهرهاي كوچك، بخشها، روستاها و همچنين در بافت هاي فرسوده و قديمي كلان شهرها از نوع مصالح بنايي ميباشد. آسيب پذيري قابل توجه اين ساختمان ها در زمين لرزه هاي گذشته با عنايت به عدم رعايت صحيح ضوابط فني، اهميت تدوين، به روزرساني، ترويج مقررات ملّي ساختمان را آشكار ميسازد.

یکی از مباحث 23 گانه مبحث 8 مقررات ملی ساختمان با عنوان طرح و اجرای ساختمان های با مصالح بنایی است که در آزمون محاسبات بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله به بررسی دوره آموزشی مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان ویژه آزمون محاسبات خواهیم پرداخت.

مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان “طرح و اجرای ساختمان های با مصالح بنایی” یکی از مباحث آزمون محاسبات است و رعایت الزامات این مبحث، تضمین کننده پایداری انواع ساختمان های بنایی است.

برای آن دسته از اعضای سازه ای و غیرسازه ای ، مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان شامل ضوابط طراحی مهندسی و ساختمان های با مصالح بنایی تدوین شده است که در ساخت آنها از مصالح بنایی استفاده میشود. مصالح مصرفی باید ضوابط مندرج در این مبحث در ساخت ساختمان های بنایی را دارا باشند و باید طوری انتخاب شوند که ضوابط طراحی از نظر ایمنی، عملکرد سازه ای، پایایی و کل ظاهری سازه با توجه کافی به شرایط محیطی تامین شود.

به همین دلیل برای یادگیری این مبحث در ابتدا بعد از بیان کلیات و تعاریف سراغ مشخصات مصالح ساختمان های بنایی و ظوابط عمومی آنها خواهیم رفت.

ویژگی های دوره آمادگی آزمون محاسبات، مبحث 8 “طرح و اجرای ساختمان های با مصالح بنایی”

در دوره آمادگی آزمون محاسبات (مبحث هشتم) موسسه همگام عمران با استفاده از آخرین ویرایش این مبحث ، مفهوم بندهای آیین نامه به طور کامل شرح داده شده و همزمان با حل تشریحی کلیه سوالات ادوار گذشته، روش های تکنیکی تست زنی سوالات آزمون توضیح داده شده است. فیلم های آموزشی مبحث 8 ویژه آزمون محاسبات به مدت پنج جلسه و 12 ساعت تشکیل یک دوره جامع و کامل را می دهد که به داوطلبین عزیز برای پاسخگویی به سوالات مبحث 8 در آزمون محاسبات کمک بزرگی خواهد کرد.

برای شرکت در آزمون محاسبات، داوطلبان باید فارغ التحصیل کارشناسی یا مدرک بالاتر در رشته عمران باشند.

در این دوره آموزشی، در گام اول به تعریف‌ها، مشخصات مصالح و كنترل كیفیت و ابعاد هندسی موثر در دیوارها و ستون‌ها می‌پردازیم؛ و به ضوابط و جزئیات مسلح كردن برای مناطق با خطر نسبی كم را مورد بررسی قرار می‌دهیم. و در گام نهایی، ساختمان‌‎های بنایی محصور شده با كلاف و ساختمان‌های بنایی غیرمسلح را تشریح خواهیم کرد.

دوره آمادگی آزمون محاسبات (مبحث 8) طی یک برنامه جامع و اصولی توسط یکی از مجرب ترین اساتید کشور برگزار میگردد که از جمله ویژگیهای این دوره میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تدریس و تشریح بندهای مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان ایران در راستای آزمون محاسبات
  • بررسی و شناسایی نکات طلایی مبحث 8 مقررات ملی ساختمان ویژه آزمون محاسبات
  • آموزش نکات کلیدی تست زنی و مدیریت زمان آزمون محاسبات
  • بررسی سوالات سازه های بنایی آزمون محاسبات عمران
  • مرور و بررسی کلیه سوالات دوره های گذشته آزمون محاسبات مربوط به مبحث هشتم
  • تشریح مطالب مبحث هشتم در قالب سوال تالیفی
  • آموزش صفر تا صد آمادگی آزمون محاسبات با فیلم مبحث 8
  • پکیج آزمون محاسبات عمران با فیلم آموزشی محاسبات عمران مبحث هشتم
  • بودجه بندی دقیق سوالات آزمون طرح و اجرای ساختمان های با مصالح بنایی ویژه آزمون محاسبات
  • دسترسی به اساتید و مشاوران برتر جهت پرسش و پاسخ
اگر در آموزش مبحث 8 آزمون محاسبات مشکل داری، جای تو اینجاست!
با دیدن فیلم آموزشی مبحث هشتم آزمون محاسبات، به همه سوالات این مبحث در آزمون محاسبات میتونی پاسخ بدی.

جایگاه مبحث هشتم، در صنعت عمران کجاست؟

مهندسین عمران به طراحی و مدیریت انواع پروژه های ساختمانی از تعمیر جاده ها گرفته تا ساخت یک استادیوم ورزشی جدید ،  باید در ریاضیات و مهارت های فناوری اطلاعات تخصص خوبی داشته باشند. همچنین باید بتوانند به خوبی طرح ها و ایده های خود را برای دیگران بیان کرده و درنتیجه باید مهارت های ارتباطی بسیار بالایی نیز داشته باشند. به طورکلی وظیفه طراحی برنامه ریزی و ساخت یک پروژه ساختمانی بر عهده مهندس طراح عمران می باشد، کسی که تمام بخش های یک ساختمان را طراحی کرده و سپس میزان کار و مسائل مربوطه را محاسبه کند.

از دیگر وظایف یک مهندس عمران در یک ساختمان نظارت بر پروژه نیز می باشد. همچنین تهیه پیشنهاد برای مناقصه ها، گزارش به مشتریان، مراکز دولتی و سازمان های برنامه ریز در کنار مدیریت، هدایت و نظارت بر پیشرفت هر مرحله از تولید ، دیگر وظایف یک مهندس عمران است. لازم به ذکر است که افراد دارای مدرک کارشناسی و بالاتر می توانند در شرکت های خصوصی و دولتی مشغول به کار شده بر روی پروژه های آن ها کار کنند.

همچنین لازم به ذکر است که یکی از مباحث پرتکرار در آزمون کارشناس رسمی مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان است و در آزمون های دوره های قبل به طور متوسط بالای 8 سوال به طرح و اجرای ساختمان هایی با مصالح بنایی اختصاص داده شده است.

نحوه تدریس اساتید این دوره به چه شکل است؟​

از نظر ما مهم ترین عامل برای انتخاب یک دوره خوب که توسط شما داوطلبین عزیز باید مورد توجه قرار بگیرد نحوه تدریس و بیان استاد یا اساتید یک دوره آموزشی است، بنابراین تاکید ویژه داریم که نمونه فیلم های تدریس مدرس دوره آقای مهندس مسعود فیروزی را حتما مشاهده فرمایید. قطعا بیان جذاب این استاد مورد توجه شما قرار خواهد گرفت و به خانواده بزرگ همگام عمران ملحق میشوید.

سوالات متداول

بیشتر بخوانید

1. آزمون نظام مهندسی صلاحیت محاسبات چه زمانی برگزار میگردد؟

آزمون نظام مهندسی صلاحیت محاسبات در تاریخ 17 اسفند 1402 برگزار میگردد.

2. در دوره آمادگی مبحث 8 مقررات ملی ساختمان ویژه آزمون محاسبات چه چیزی یاد می‌گیریم؟

در این آموزش، ابتدا به تعریف‌ها، مشخصات مصالح و كنترل كیفیت و ابعاد هندسی موثر در دیوارها و ستون‌ها می‌پردازیم؛ سپس ضوابط و جزئیات مسلح كردن برای مناطق با خطر نسبی كم را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در انتها، ساختمان‌‎های بنایی محصور شده با كلاف و ساختمان‌های بنایی غیرمسلح را تشریح خواهیم کرد.

3. اعتبار قبولی در هر یک از آزمون های نظام مهندسی عمران‌ چند سال است؟

اعتبار قبولی در کلیه آزمون های نظام مهندسی عمران‌ کاردانی و معماران تجربی حداکثر به مدت 3 سال از تاریخ برگزاری آزمون می‌باشد.

4. ثبت نام دوره آموزشی مبحث دهم ویژه آزمون محاسبات به چه صورتی است؟

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص ثبت نام در دوره مبحث 10می توانید از طریق سه روش زیر اقدام نمایید.

روش اول: ثبت نام اینترنتی از طریق سایت موسسه به آدرس http://www.hamgamomran.ir

روش دوم: ثبت نام مجازی از طریق تلگرام، ایتا، واتساپ و ارسال پیام به شماره 09154225984 یا آیدی @Hamgam_omran

روش سوم: ثبت نام تلفنی از طریق تماس با شماره 05191011260 داخلی 1

5. مدرس این دوره چه کسی است؟

استاد مهندس مسعود فیروزی، کارشناس ارشد سازه از دانشگاه علم و صنعت؛ دارای صلاحیت نظارت، محاسبه و اجرا؛ کارشناس رسمی دادگستری در رشته راه و ساختمان؛ ایشان کتاب های متعددی درزمینه آزمون های نظام مهندسی و کارشناس رسمی دادگستری گرد اوری کرده است.

ویژه آزمون محاسبات

مبحث 8

آمادگی آزمون محاسبات
نظام مهندسی عمران

سال 0 +
سابقه برگزاری دوره های آموزشی
ساعت 0 +
برگزاری دوره های آمادگی آزمون
نفر 0 +
شرکت کننده در دوره های آمادگی آزمون
0 %
تضمین یادگیری

دوره های آموزشی همگام عمران