مبحث ششم مقررات ملی ساختمان (بارهای وارد بر ساختمان) ویژه آزمون محاسبات

بارهای وارد بر ساختمان موضوع اصلی مبحث ششم مقررات ملی ساختمان می باشد. در سال 1380 برای اولین بار و برگرفته از دو آیین نامه موجود در کشور تحت عناوین: آیین نامه حداقل بار وارده بر ساختمان ها و ابنیه فنی استاندارد شماره 519 سال و آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله استاندارد شماره 2800 منتشر شد.

ويرايش دوم اين مبحث نيز در سال 1384 و در پي تغييرات گسترده در ويرايش سوم استاندارد 2800 انتشار يافت با توجه به توسعه ساخت و ساز در كشور و همچنين پيشرفت هاي ايجاد شده در علم مهندسي عمران لزوم بازنگري ويرايش دوم و بروز رساني آن براساس آخرین ویرایش آيين نامه هاي معتبر دنيا ضروري به نظر ميرسد. در سال 1392 ویرایش سوم و در نهایت در سال 1398 ویرایش چهارم مبحث 6 توسط دفتر تدین مقررات ملی ساختمان تهیه و در اختیار مهندسین قرار گرفت.

مبحث ششم مقررات ملی ساختمان با عنوان “بارهای وارد بر ساختمان” به موضوعات مربوط به بارها و نیروهایی که بر ساختمان اعمال می شوند می پردازد. این مبحث شامل بارهای مختلفی می شود که ممکن است بر ساختمان تأثیر بگذارد، از جمله بارهای زنده (مرتبط با حضور انسان و متعلقات)، بارهای مرده (وزن سازه و مواد ساختمانی)، بارهای باد، زلزله و سایر نیروهای خارجی.

مقررات ملی ساختمان به دقت این بارها و نیروها را تعیین نموده و استانداردهایی را برای طراحی و اجرای ساختمان ها تعیین کرده است. هدف این است که ساختمان ها توانایی مقاومت در برابر این بارها را داشته باشند و ایمنی و پایداری لازم را ارائه دهند.

سرفصل های فیلم مبحث ششم مقررات ملی ساختمان

با توجه به توسعه ساخت و ساز در کشور و پیشرفت های علم مهندسی عمران، لزوم بازنگری و به روزرسانی آیین نامه های بارگذاری اجتناب ناپذیر است. این نیاز در ویرایش چهارم مبحث ششم مقررات ملی ساختمان، با توجه به آخرین تغییرات در آیین نامه های بین المللی و به روزترین مفاهیم جهانی، ارتقاء یافته است. در این ادامه، به مهمترین تغییرات اعمال شده در ویرایش حاضر اشاره خواهیم کرد:

  • فصل اول مقررات به گروه بندی خطرپذیری ساختمان و ضریب اهمیت مربوط به هر نوع بارگذاری اختصاص داده شده است. این تغییرات با هدف بهبود امنیت ساختمان ها در مواجهه با مخاطرات مختلف اعمال شده است.
  • در فصل دوم، ترکیبات بارگذاری بر اساس روش های متفاوت با در نظر گرفتن بارهای جدید اعمال شده و اصول طراحی با بهبودهای مهمی همراه شده اند.
  • عمده ترین تغییر اعمال شده در فصل مربوط به بار مرده، حذف بار مربوط به تیغه های جداساز فضا و انتقال آن به فصل بارهای زنده است. همچنین، در فصل بارهای زنده، ضوابط مربوط به دیوارهای تقسیم کننده و کاهش بارها در شرایط خاص بهبود یافته اند.
  • با توجه به تنوع آب و هوایی کشور ایران، فصل ششم با عنوان بارهای سیل ، فصل هشتم با عنوان بار باران و فصل نهم با عنوان بارهای یخ زدگی جوی به مبحث ششم افزوده شده اند. این تغییرات جهت افزایش دقت در طراحی و اجرای ساختمان ها تحت تأثیر این بارها صورت گرفته است.
  • در فصل هفتم با عنوان بار برف ، تغییراتی اعمال شده که شامل اصلاح روابط مربوط به تعیین بار برف بام بر اساس شرایط دمایی و شیب، بازنگری ضوابط بارگذاری نامتوازن و مدیریت انباشتگی برف در بام ها می شوند.
  • با توجه به گسترش صنعت بلندمرتبه سازی و امکان بروز طوفان های سریع، ضوابط مربوط به بارهای ناشی از باد به شدت بازنگری شده و فصل 10 برای بارهای ناشی از باد اضافه شده است.
تغییرات مبحث ششم
تحلیل تغییرات در فیلم مبحث ششم مقررات ملی نشان می دهد که با پیشرفت های علمی و توسعه ساخت و ساز ، متناسب و به روز شده اند. این تغییرات در سرفصل های بارهای وارد بر ساختمان (مبحث 6) در جهت افزایش ایمنی، دقت و کارآیی در طراحی و اجرای ساختمان ها اعمال شده است.

جنبه های آموزشی مبحث 6، بارهای وارد بر ساختمان

به طور کلی در آیین نامه محبث ششم “بارهای وارد بر ساختمان” تمامی مواردی که برای شناسایی بارهای ثقلی مرده، زنده، برف و باران، یخ، نیروهای جانبی باد و نیز بارهای ناشی از فشار خاک، آب سیل، انفجار و بار خودکرنشی می‌باشند را خواهید آموخت. این بارها گستره‌ای از نیازهای سازه را ایجاد می‌کنند و تاثیر زیادی بر تحلیل و طراحی سازه‌ها دارند.

بارهای ثقلی شامل وزن خود سازه و بارهای زنده ناشی از فعالیت‌های انسانی می‌شوند. بار برف و باران نیز با توجه به ویژگی‌های هواشناسی منطقه می‌توانند بخش مهمی از بارهایی باشند که بر سازه‌ها و ابنیه تأثیر گذارند.

علاوه بر این، بارهای ناشی از نیروهای جانبی باد، نیروهای افقی و عمودی باد که بر سطح سازه اثر می‌گذارند و بارهای ناشی از فشار خاک و آب سیل که از زیر سازه به آن اثر می‌گذرند نیز اهمیت زیادی دارند. این ترکیبات بارگذاری نقش کلیدی در تحلیل و طراحی مطمئن سازه‌ها با توجه به اثرات مختلف بارها و نیازهای سازه ایفا می‌کنند.

همچنین، در این مبحث به تفصیل روش‌های طراحی به روش مقاومت و تنش مجاز نیز مورد بررسی قرار گرفته تا طراحان و مهندسان بهترین روش را برای تضمین ایمنی و استحکام سازه‌ها انتخاب نمایند.

بودجه بندی مبحث 6 آزمون محاسبات در ادوار گذشته

توجه داشته باشید که بحث بار زنده یکی از مهم ترین بخش های مبحث ششم بارگذاری محاسبات است، و همیشه از آن سوال مطرح می شود. مباحث این بخش مفهومی هستند و باید سعی کنید مطالب را بدرستی درک و تست های این بخش را پاسخ دهید.

نکته مهمی که نباید فراموش کنیم اینکه در هر آزمون محاسبات یکی از فصول مبحث ششم مورد توجه طراح سوال قرار می گیرد، پس باید همه ی فصل ها را با دقت مطالعه کنیم.

ویژگی های دوره آموزشی مبحث ششم مقررات ملی ساختمان

  1. تشریح مبانی آیین نامه مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ویژه آزمون محاسبات

در این بخش از دوره، مباحث اصلی و اساسی مرتبط با آیین‌نامه مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ویژه آزمون محاسبات به طور دقیق و کامل توضیح داده می‌شود. مدرس با بهره‌گیری از دانش و تجربه خود، با استفاده از فیلم های مبحث ششم مباحث را به شیوه‌ای ساده و قابل فهم برای داوطلبان آموزش می‌دهد. این بخش به داوطلبان امکان می‌دهد تا اصول و اصطلاحات مربوط به مقررات ملی ساختمان ویژه آزمون محاسبات را به خوبی درک کنند و بهترین استفاده را از این اطلاعات در آزمون محاسبات عمران داشته باشند.

  1. شرح تصویری الزامات بارهای وارد بر ساختمان ویژه آزمون محاسبات توسط مدرس دوره

در این بخش از دوره، مدرس به صورت گام به گام و تصویری با فیلم آموزشی مبحث ششم ویژه آزمون محاسبات نظام مهندسی الزامات مربوط به بارهای وارد بر ساختمان را تشریح می‌دهد. از این طریق، داوطلبان به یک فهم عمیقتر از نحوه محاسبه و اعمال بارها در آزمون محاسبات عمران دست پیدا می‌کنند.

  1. بهره‌گیری از روش گام به گام در تشریح سوالات آزمون محاسبات عمران

این بخش از دوره با بهره‌گیری از روش گام به گام، به تشریح جزئیات و روش‌های حل سوالات آزمون محاسبات می‌پردازد. این روش کمک می‌کند تا داوطلبان با تمرکز بالا به مراحل مختلف حل سوالات پیش بروند و مفاهیم را بهتر درک کنند.

  1. ارائه کاربردی ترین مفاهیم شناخت بارهای وارد بر ساختمان در قالب نکات کلیدی 

در این بخش، مدرس به صورت کاربردی و با تاکید بر نکات کلیدی، مفاهیم مهم مرتبط با بارهای وارد بر ساختمان ویژه آزمون محاسبات را مطرح می‌کند. این ارائه کمک می‌کند تا داوطلبان اطلاعات لازم برای حل سوالات آزمون محاسبات را به یک شیوه عملی و قابل فهم ترجمه کنند.

ویژگی‌های منحصر به فرد دوره مبحث ششم مقررات ملی ساختمان در همگام عمران به گونه‌ای مطرح می‌شود که از تجربه و دانش چندین ساله مدرس ارائه کننده، جناب مهندس مسعود فیروزی، بهره‌مند است.

این دوره با هدف انتقال مفاهیم به شیوه ساده و قابل فهم به داوطلبان، به صورت جذاب و کاربردی تدریس می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم این دوره، تدریس تمامی مباحث در یک دوره 19 ساعته است با استفاده از فیلم های مبحث بارگذاری محاسبات که توسط مدرس با دقت و روشی جامع ارائه می‌شود.

همچنین، در این دوره از طریق فیلم مبحث 6 محاسبات تمامی سوالات ادوار گذشته با دقت حل و توضیح داده می‌شود تا داوطلبان بتوانند با تمرین بهتری به آزمون نظام مهندسی عمران آماده شوند.

سرفصل‌های دوره آموزش در فیلم مبحث ششم مقررات ملی ساختمان محاسبات به شرح زیر می باشد:

  1. بارهای ثابت (بارهای مرده): بارهای مرده ناشی از وزن سازه و عناصر ثابت ساختمان هستند که تحت هر شرایطی اعمال می‌شوند. این شامل وزن دیوارها، سقف، کف و سایر اجزای ثابت می‌شود.
  2. بارهای متغیر (بارهای زنده): بارهای زنده به بارهایی اطلاق می‌شود که ناشی از فعالیت‌های انسانی یا بارهای متغیر مانند بار باد، بار برف و بار حاصل از تغییرات موقتی در ساختمان هستند.
  3. بارهای باد: بارهای باد به اثرات وزش باد بر ساختمان اشاره دارد. این بارها ممکن است از جهات مختلف بر روی ساختمان اعمال شوند و نیازمند محاسبه دقیق برای ایمنی ساختمان است.
  4. بارهای برف و یخ: بارهای برف و یخ ناشی از تجمع برف و یخ بر روی سطوح ساختمانی هستند که باید در طراحی ساختمان به آنها توجه خاصی شود.
  5. بارهای ناشی از نیروهای جانبی باد: این بارها ناشی از اثرات جانبی وزش باد بر روی ساختمان می‌باشند و در طراحی ساختمان باید مورد ملاحظه قرار گیرند.
  6. بارهای ناشی از فشار خاک و آب سیل: بارهای ناشی از فشار خاک، آب سیل و سایر نیروهای زلزله مانند جابجایی‌های خاک باید در طراحی ساختمان در نظر گرفته شوند.
  7. بارهای انفجار: بارهای انفجار ناشی از اثرات احتمالی انفجارها و حوادث مشابه هستند و برای ساختمان‌هایی که در شرایط خطرناک قرار دارند، مورد توجه قرار می‌گیرند.
  8. بار خودکرنشی: بارهای خودکرنشی ناشی از تغییرات در ابعاد ساختمان به علت دمای محیط یا عوامل دیگر می‌باشند که بر روی ساختمان اثر می‌گذارند و نیازمند مدیریت دقیق در طراحی هستند.
  9.  
پشتیبانی و مشاوره در زمینه آزمون‌های نظام مهندسی عمران و استاندارد 2800 مقررات ملی ساختمان​
برای دستیابی به تحلیل، طراحی، و اجرای صحیح ساختمان‌ها، لازم است که مهندسان عمران با تجربه و تخصص مرتبط در این زمینه فعالیت کنند در کنار تجربه، افزایش دانش و آگاهی از آخرین مقررات و تکنولوژی‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است ورود به دنیای حرفه‌ای مهندسی عمران نیازمند گذراندن آزمون‌های مختلف است که بر اساس مباحث مقررات ملی ساختمان برگزار می‌شوند قبولی در این آزمون‌ها برای مهندسان عمران در حوزه‌های طراحی، محاسبات، نظارت، و اجرا ضروری است.

سوالات متداول

1. آموزش مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ویژه آزمون محاسبات برای چه کسانی مناسب است؟
    • این دوره آموزشی مناسب برای دو گروه اصلی است:
      • داوطلبانی که قصد دارند مبحث ششم را تنها یکبار مطالعه کنند و درصد قبولی خود را بالا ببرند.
      • مهندسان عمرانی که به ویرایش قدیم مبحث ششم مسلط اند و به دنبال یادگیری تغییرات کامل مبحث ششم با ویرایش جدید هستند.
2. فیلم آموزشی مبحث ششم مقررات ملی ساختمان بر اساس کدام ویرایش تهیه شده است؟
    • این آموزش بر اساس آخرین ویرایش یعنی ویرایش چهارم سال 98 تهیه شده است.
3. آیا می‌توان تنها بخشی از این دوره آموزشی را تهیه کرد؟
    • خیر، از آنجایی که مطالب کل دوره دارای پیوستگی است، باید تمام آموزش‌ها را از ابتدا تا انتها دنبال نمایید تا به نتیجه برسید.

بیشتر بخوانید

ویژه آزمون محاسبات

مبحث 6

آمادگی آزمون محاسبات
نظام مهندسی عمران

سال 0 +
سابقه برگزاری دوره های آموزشی
ساعت 0 +
برگزاری دوره های آمادگی آزمون
نفر 0 +
شرکت کننده در دوره های آمادگی آزمون
0 %
تضمین یادگیری

دوره های آموزشی همگام عمران