آزمون صلاحیت طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان

برای ورود به این حرفه هر ساله سازمان نظام مهندسی، در رشته های مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی ترافیک، مهندسی شهرسازی و مهندسی نقشه برداری آزمون برگزار می‌کند که در آن به قبول شدگان، صلاحیت ورود به حرفه مهندسان را می‌دهد؛ در شرایط فعلی با توجه به پیشرفت‌ فن‌آوری در جامعه و نیاز صنعت عمران برای بکارگیری صلاحیت‌های تخصصی جدید از مرحله طراحی تا نگهداری و تخریب ساختمان (گودبرداری)، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد با وضع ضوابط و تعیین دامنه شمول برای هر یک از صلاحیت‌های تخصصی و از طریق برگزاری آزمون‌های سراسری و دوره‌های آموزشی نسبت به اعطای صلاحیت‌های جدید به مهندسان اقدام نماید. از این رو پیرو برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر گردیده در آزمون نظام مهندسی اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رشته عمران آزمون صلاحیت‌ “طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان” برگزار گردد.

دوره صلاحیت گودبرداری​

با توجه به پیشرفت‌ فن‌آوری در جامعه و نیاز صنعت ساختمان برای بکارگیری صلاحیت‌های تخصصی جدید (از مرحله طراحی تا نگهداری و تخریب ساختمان) معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد با وضع ضوابط و تعیین دامنه برای هر یک از صلاحیت‌های تخصصی آزمون‌های سراسری و دوره‌های آموزشی برگزار کند. از این رو پیرو برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر گردیده در دوره‌ی اخیر از آزمون‌های ورود به حرفه رشته عمران آزمون صلاحیت‌های «طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان» و «ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی» برگزار گردد.

برای اخذ صلاحیت طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان، متقاضیان باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری رشته عمران در گرایش خاک و پی و همچنین دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی در صلاحیت های نظارت یا اجرای پایه یک و حداقل صلاحیت محاسبات پایه دو باشند.

آزمون طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان دارای ۳۰ سوال تستی می باشد در و ۱۲۰ دقیقه زمان برگزار می‌شود. حدنصاب قبولی در آزمون ورود به حرفه مهندسان در رشته عمران طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان ۶۰% می‌‎باشد.

منابع دوره آنلاین گودبرداری و سازه نگهبان​

منابع کلاس آنلاین گودبرداری و سازه نگهبان به شرح زیر است:

  • مبحث هفتم (ژئوتکنیک و مهندسی پی) ویرایش 1400
  • راهنمای طراحی دیوارهای حائل (ضابطه شماره ۳۰۸) ویرایش 1396
  • دستورالعمل اجرایی گودبرداری‌های ساختمانی (مصوب سال 1391)
  • مكانيك خاك، گودبرداري، پی و پی‌سازی و سازه‌هاي نگهبان، خاک پیشرفته، پی پیشرفته و اجزاء محدود
  • داشتن تسلط کافی بر مواد آزمون رشته عمران محاسبات 
  • مبحث ششم (بارهاي وارد بر ساختمان) ویرایش 1398
  • مبحث هشتم (طرح و اجراي ساختمانهاي با مصالح بنايي) ویرایش 1398
  • مبحث نهم ( طرح و اجراي ساختمان‌هاي بتن‌آرمه ) ویرایش 1399
  • مبحث دهم (طرح و اجراي ساختمان‌هاي فولادي) ویرایش 1401
  • آئين‌نامه طراحي ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) ويرايش چهارم و اصلاحیه مربوطه
  • استاتیک، مقاومت مصالح و تحليل سازه‌ها
در بسیاری از پروژه های ساختمانی باید خاک برداری به صورت قائم یا نزدیک به قائم انجام شود. این کار ممکن است به منظور احداث زیر زمین، کانال، منبع آب و … صورت گیرد. فشار جانبی بر این جداره ها ناشی از رانش خاک بر اثر وزن خود آن، و نیز سربار های احتمالی روی خاک کنار گود می باشد. به منظور جلوگیری از ریزش و تبعات منفی احتمالی ناشی از این خاکبرداری، سازه های موقتی را برای مهار ترانشه اجرا می کنند که به آن اجرای اصولی گودبرداری و سازه های نگهبان می گویند.

مدرس دوره تخصصی آمادگی آزمون گود ، پی و سازه نگهبان

سید احسان سیدی حسینی نیا​

1) مدرس و پژوهشگر دانشگاه با مرتبه دانشیاری در رشته مهندسی عمران

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد

2) مهندس عمران با پایه یک (ارشد) در سه صلاحیت طراحی، نظارت، اجرا

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

3) مهندس عمران دارای صلاحیت طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

4) کارشناس رسمی دادگستری در رشته راه و ساختمان

عضو کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان خراسان رضوی

مزایای شرکت در دوره طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان

دوره کلاس آنلاین گودبرداری و سازه نگهبان نظام مهندسی عمران تحت یک برنامه جامع، ساختاریافته و اصولی برگزار می‌شود. دوره آموزشی گودبرداری، پی و سازه نگهبان با رویکرد آمادگی آزمون نظام مهندسی در رشته عمران، مباحث مقررات ملی ساختمان (منابع) برای داوطلبان تدریس می شود. لازم به یادآوری است که در طول دوره کلاس آنلاین گودبرداری و سازه نگهبان داوطلبان با نکات و موضوعات مهم آشنا و ترفندهای امتحانی را یاد می گیرند، و با تمرین مداوم بر مباحث اصلی آزمون نظام مهندسی عمران گودبرداری و سازه نگهبان تسلط کافی را بدست می آورند.

بیشتر بخوانید

آمادگی آزمون گودبرداری
نظام مهندسی عمران

آمادگی آزمون بهسازی
نظام مهندسی عمران

سال 0 +
سابقه برگزاری دوره های آموزشی
ساعت 0 +
برگزاری دوره های آمادگی آزمون
نفر 0 +
شرکت کننده در دوره های آمادگی آزمون
0 %
تضمین یادگیری

دوره های آموزشی همگام عمران